torstai 13. lokakuuta 2016

More and more differences

Oon nyt ollut Espanjassa sen yli kuukauden ja ajattelin jakaa teille mun omii kokemuksia ns. kulttuuri eroista. Jotkut on vähä suurempia ja jotkut pienempiä, kuitenkaa aivan kaikki eivät ole yllättäneet mua.

Aloitetaan ekaksi vaikka kielestä. Kaikki paikalliset puhuvat Espanjaa ja harvempi ihminen puhuu englantia. Kuitenkin oon yllättynyt siitä kuinka moni mun ikänen oikeesti puhuu englantia ja mun mielestä tarpeeks hyvää, että voi keskustella. Mulle kerrottiin ennen koulun alkuu ettei kukaan puhu englantia ja tämä väite vaihtui vääräksi. Vaikka englannin taito ei ole mikään paras sen avulla pystyy keskustelemaan. Tällä hetkellä mun kielitaito on sen verran hyvä, että pystyn ymmärtään tosi paljon mitä ihmiset puhuu ja pystyn puhuu vähä enemmän ku aluks, mut siltikään se ei oo mitää parasta.



Koulu:
Koulu on aivan erilainen verrattuna Suomeen. Mun koulu alkaa joka aamu kahdeksalta. Koska koulu alkaa aikaisemmin Espanjassa, ku suomessa joudun herää 6.30. Kaiken sen lisäksi aamulla mun pitää ehtii laittautuu, tekemään eväät ja pakkaa reppu. Mun koulussa ei siis tarjoilla ns. "Oikeaa ruokaa" vaan kaikki yleensä syö leipää meidän "ruoka tauolla", joka kestää vaa 25min ja se on mun ainoa tauko koko päivän aikana. Kuitenkin mun koulu päivät yleensä kestää 8-14.55, mutta torstaina ja perjantaina multa loppuu koulu 13.55. Yks mun tunti kestää 55minuuttia ja kun kello soi luokkaa vaihdetaan. Täällä Espanjassa mulla on aineina Espanjan lisäksi; Matikkaa, Espanjan historiaa, Valenciaanoa, Filosofiaa, Ekonomiaa, Maantietoa ja Tietotekniikkaa.



Ihmiset:
Kaikki ihmiset on täällä tosi mukavia ja vastaanottavia. Heti ekana päivänä koulussa pari mun luokkalaista tuli juttelee mulle ku olin mun rotexin ja yhen mun klubin vaihtarin kaa välitunnilla. Kyseinen vaihtari kyllä vaihtoi koulua ja oon sen takii ollut ainoo vaihtari mun luokalla. Onneks meijän koulus on vielä toinen vaihtari rotareilta mun lisäks. Ja ite oon muutaman kerran joutunut siihen tilanteeseen, että kävelessä kaduilla joku tulee kysymään multa jotain Espanjaks ja en yleensä oo ymmärtänyt. Varsinkaa ekojen päivien aikana. Jä täällä ihmiset on tosi läheisiä toistensa kanssa. Lähes aina ku tapaan jonkun uuden ihmisen tai vanhan tutun tervehdimme toisiamme lähes aina poskisuudelmilla joihin olen alkanut vihdoin tottumaan. Kaiken sen lisäksi ihmiset aina halailevat toisiaan ja muutenkin ovat todella läheisiä. Kuitenkin loppujen lopuksi mulla on jo nyt tällää muutama kaveri joiden kanssa oon koulussa ja koulun jälkeen.

Hintaluokka:
Hintaluokka Espanjan ja Suomen välillä ei nyt ole niin suuri kuin mitä olisi luullut. Tietenkin Espanjassa saa paljon asioita halvemmalla kuin suomesta kuten, vaikka ruoka. Omasta mielestäni ruokaa saa espanjasta paljon halvemmalla kuin Suomesta. Jotkut vaatekaupat ovat halpoja ja jotkut vähän kalliimpia. Tietnkin riippuu missä kaupassa shoppailee ja minkälaista laatua vaatteet ovat. Omassa kaupungissani ei sinänsä ole kauppakeskusta, mutta Calle campuksen (Päätie) ympärillä on paljon erilaisia kauppoja joissa on olen käynyt ostamassa vaatteita ja ihon hoito tuotteita yms...
Kävin joku aika sitten kampaajalla. Hiusten leikkaus ja kuivaus oli yhteesä 30 ja siihen päälle värjys .



Ilmasto:
Miten ilmastoa voi edes kuvailla täällä... Ilmasto on aivan erilainen kuin Suomessa. Ollaan Lokakuun puolella ja päivällä täällä on yli 20 astetta plussaa! Tietenkin kaikki on sanonut, että sää vielä tulee viilenee, mutta ei varmasti niin paljoo ku suomessa. Kaiken sen lisäks tääll paistaa lähes päivittäin aurinko. Tietenkin on tällä on ollut muutama päivä jolloin on ollut pilvistä ja vähä tuullut. Nyt tän viikon aikana on satanut enemmän kuin aikaisemmin.



Kuitenkin voin omasta puolesta sanoo miten ilonen oon, että lähin vaihtoon ja pääsin vielä maahan joka oli mun toivelistalla ensimmäisenä muutaman vuoden. Kaiken sen lisäks, että päädyin näin kauniiseen pieneen kaupunkiin aivan välimeren viereen.









Hilla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti